søndag 19. januar 2014

DAGENS RI-MAKE - ESKE MED LOKK

Det ingen hemmelighet at jeg er over gjennomsnittet glad i å lage ting. Samtidig er det ekstra stas når jeg har skapt noe av ting som bare skal kastes. Jeg synes ikke det blir helt det samme og kjøpe inn materialer til prosjektene mine. Litt av poenget er jo liksom å begrense forbruket. Jeg kjøper jo selvfølgelig enkelte ting, men da er det stort sett snakk om mindre deler som en glidelås eller litt lim. Rett og slett de delene som får skrapet til å henge sammen på en ny og forhåpentligvis vakker måte.

Jeg har bestandig hatt en fascinasjon for bokser og mindre esker med lokk. De symboliserer noe personlig og kan skjule små hemmeligheter eller ting man bare vil gjemme. De kan rett og slett rumme alt mellom himmel og jord. For eksempel smykkene dine, pastiller, knapper, klyper, te eller enkelt og greit, ingen ting. Flere enn meg som liker små esker?


Denne lille esken har jeg laget av en tom valnøtteske. Har spart på mange slike og pønsket en stund på hvordan jeg vil at den skal se ut. Jeg pønsker fremdeles, men her er et av resultatene så langt.


 1. Du trenger en tom valnøtteske eller liknende.
2. Fjern etiketten og puss av limrester med et finkornet sandpapir.
3. Skjær en strimmel ut av 1,5 mm tykk papp på 33,5 x 5 cm.
4. Bruk lokket i plast og tegn av mal på en bit med papp. Klipp ut og puss kantene med sandpapir.
5. Lim delene sammen. Bruk en klype til limet har tørket.
6. Nå har du en eske med lokk.
8. For det lille ekstra valgte jeg å pynte den med en strikk i frisk kontrastfarge.
9. Perfekt oppbevaring for treklypene mine.


Ekstra fint synes jeg det blir når flere esker står sammen og danner en liten gruppe.



Photos: RI-MAKE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar