tirsdag 11. oktober 2016

HELSINKI

Siden sist har jeg vært i Helsinki. 
For en fin by! 

Den første ettermiddagen gjorde vi oss kjent i byen, 
tok en dukkert i byens  havnebasseng og avsluttet med badstue. 
Anbefales!


Vi leide en leilighet i utkanten av sentrum og startet dagen med kaffe hos Johan & Nystrøm
en super kafe ved havnen, to minutters gange fra leiligheten på veg inn til sentrum. 


Om du planlegger en tur til Helsinki kan jeg anbefale en tur innom Kiasma, finsk museum for samtidskunst.
Kiasma ble oppført mellom 1996 - 1998, og er tegnet av den amerikanske arkitekten Steven Holl.
Museet er bygget i hvitmalt betong, og tanken er at bygningen skal «tale lysets språk». (Kilde: Wikipedia)
Vakkert!!


En annen arkitektonsk pærle er Tempelplassens kirke, som på grunn av den spesielle arkitekturen er en av byens 
fremste severdigheter. Kirken ble innviet i 1969 og er tegnet av arkitektene Timo- og Tuomo Suomalainen.
Kirken ble innviet i september 1969, og byggets idé er å utnytte en tomt som ikke lot seg utnytte, og bevare tomtens opprinnelige form. 
Kirken er hugget ut av berget, slik at den nederste delen er berg, og den øverste delen er grovt tilhuggede steinblokker. 
Lys kommer inn gjennom takvinduene og kirkens «altertavle» er en revne i bergveggen. (Kilde: Wikipedia)
Den fineste kirken  jeg har sett!

Ellers kan Helsinki by på god mat, tidløst design og ikke minst fine butikker med mange fristelser.
Jeg lot meg friste, og hva som fikk bli med meg hjem skal jeg vise om litt. 

-Rikke-


Photo: RI-MAKE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar