søndag 14. desember 2014

DIY - MARCEL BREUER

 Så ble jeg endelig ferdig med stolen men for et slit det var! 
 Nå, da jeg er ferdig og har glemt HVOR slitsomt det faktisk var å pusse ned denne stolen for hånd, må jeg si at det var verdt slitet.  


De to første bildene i serien under viser stolen før jeg pusset ned og oljet treverket. 
Som man kan se var treverket skadet, og dette var grunnen til at jeg i det hele tatt valgte å fikse på stolen. Jeg mener, en Marcel Brauerstol kan i utgangspunktet få være som den er, eller hva? Uansett, den måtte gjøres noe med og her er resultatet. Litt mattere, lysere og med fin glød. Legg samtidig merke til de flotte sammenføyningene i hjørnene. Denne detaljen kom mye bedre frem etter at treverket ble slipt ned.


Til dette prosjektet brukte jeg først et grovt sandpapir, deretter et fint. 
Til slutt gikk jeg over med hvit gulvolje etterfulgt av to lag med møbelolje. 



Photos: RI-MAKE

2 kommentarer:

  1. Fy søren så fin den ble! Jeg er en sucker for hvitoljet treverk, så holder på med en stol selv. Men å pusse lakk er ikke noe gøy. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så hyggelig å høre at du likte den! Uff ja, sliping av lakk er noe ganske annet enn maling! Note to self! ;)

      Slett