lørdag 30. mai 2015

DIY - BELTE

Hei igjen! Nå er jeg ikke så stresset lenger. Jeg har nemlig funnet ut at dette prosjektet ikke trenger å bli vanskeligere enn hva jeg selv gjør det til. Ja jeg vet, jeg er en skikkelig smarting. 

Uansett, smart eller ikke smart, bestemte jeg meg for at den hvite kjolen, den trenger ikke å være en kjole så lenge den ser ut som en. Det er nemlig ikke så ofte jeg går i kjole, så derfor tenkte jeg som så at jeg deler den opp i tre deler: skjørt, topp og belte. 
For at det skal se ut som en sammenhengende kjole har jeg derfor jobbet med at beltet skal "kamuflere" overgangen mellom skjørt og topp. Skjørtet og toppen er på ingen måte ferdige, så foreløpig nøyer jeg meg med å vise frem beltet. Håpet er at jeg skal kunne bruke delene hver for seg til ulike antrekk og sammen som en kjole. Nedenfor har jeg forsøkt og forklare hvordan jeg har laget beltet. Noe knotete forklaring kanskje, men jeg måtte prøve meg frem hele vegen så da ble det slik. Stoffet jeg har brukt kommer fra en gammel skjorte jeg en gang fant på fretex. Ellers bare å spørre om noe er uklart!





Fronten på beltet: 

  • 1: Klippet til en remse med vliselin (6 cm bred x midjemålet +++) og strøk dette fast til baksiden av det tynne stoffet for å øke stabiliteten og styrken. 
  • 2: Klippet/rev til en bit med hvitt stoff (6 cm bred x midjemålet +++) og festet det sammen med det tynne stoffet ved hjelp av knappenåler, rette mot rette.
  • 3: Sydde to rette sømmer med avstand 5 cm, og vrengte før jeg strøk omhyggelig med strykejern. Stinglende 3.
  • 4: Sydde fast noen hvite pærler for hånd inne i noen av blomstene som fra før var brodert inn istoffet.
Foret på beltet:

  • 1: Klippet/rev til et stykke med hvitt stoff,  12 cm x 80 cm. 
  • 2: Brettet, strøk, og sydde før jeg vrengte og strøk en gang til.



Nå hadde jeg ett bånd som skulle fronte beltet, og ett som skulle fore på innsiden. Så var det foldene.

Folder:
  • 1: Strøk fast vliselin til større stykker av det tynne stoffet.
  • 2: Skar til flere remser (husker ikke hvor mange) ca 6,5 cm og 3,5 cm i bredden. Lenden på disse remsene ble styrt av stoffbitenes lengde. Jeg sydde bare flere lengder sammen etter behov og prøvde meg litt frem.
  • 3: Strøk remsene i folder (på slump) ved hjelp av strykejern. Dette var egentlig et lite eksperiment, men så langt er jeg veldig fornøyd med hvorden de ble.
  • 4: Festet en remse med folder fast til et stykke med hvitt stoff, tilsvarende bredden på båndet til fronten og foret.
  • 5: Sydde fast remsene ved hjelp av symaskinen, stinglende 3.
  • 6: Teipet en remse med malerteip fast til stoffremsen (på oversiden av de påsydde foldene) som rettesnor. Festet deretter en remse med nye folder ( 3,5 cm bred) på oversiden av teipen ved hjelp av knappenåler og sydde den fast på den siden som berørte teipen.
  • 7: Festet deretter en siste remse med folder (6,5 cm bred) ovenpå den første remsen i tilsvarende bredde, kant i kant med remsen på 3,5 cm. Festet og sydde som tidligere. 
  • 8: Sydde den perlebroderte fronten fast for hånd.
  • 9: Sydde foret fast for hånd.
  • 10: Sydde på knapper for hånd og knappehull på maskinen.








Photos: RI-MAKE

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar