tirsdag 17. mai 2016

AVLASTNINGSBORD - DEL 1

Det fjerde året som arkitekstudent tilbrakte jeg i København ved KADK (Det Kongelige Danske Kunstakademi -Arkitektskolen), hvor jeg søkte meg inn på avdelingen for Kulturarv, Transformasjon og Restaurering. Jeg lærte vanvittig mye det året, og en av de tingene jeg husker spesielt godt var noe en av lærerne sa til oss det første semesteret: 


"Vi skal jo ikke nødvendigvis forandre tingene, vi skal forbedre dem." 


Ordene var en aha-opplevelse den gang og en påminnelse nå. Det er nemlig nettopp slik jeg ønsker at alle prosjektene mine skal fremstå, som en forbedring. Som eksempel på hvordan jeg jobber, tenkte jeg å bruke prosjektet jeg holder på med akkurat nå, nemlig trebordet jeg fant i redskapshuset her på gården, og jeg starter med den første fasen.


1. Tilstandsanalysen:

Jeg starter ofte med en "tilstandsanalyse" når jeg finner et nytt prosjekt, hvor tilstanden til det aktuelle prosjektet kartlegges. Jeg avklarer hvilke deler som kan brukes videre, hvordan disse kan bearbeides, og hvordan deler som mangler (evt som ikke er i god nok stand) kan erstattes. Tilstandsanalysen danner grunnlaget for videre prosjektering. Jeg anbefaler at du undersøker ting du finner i bruktbutikker og på loppis nøye før du kjøper det (uansett hvor billig du får det). Det er lite som er kjipere enn å oppdage råttent treverk eller at vesentlige deler mangler når du kommer hjem.



Det tar tid og energi å pusse opp et møbel, og jeg vil være sikker på at et møbel er verdt innsatsen FØR jeg setter i gang. Til å begynne med studerte jeg derfor bordet nøye. 


Bordplaten:




Bordplaten var kledd med voksduk. Duken var revet opp flere steder og avslørte en sliten osb-plate. Fra undersiden kunne jeg derimot skimte treplanker. Min umiddelbare tanke var at jeg kanskje kunne fjerne osb-platen og slipe ned treverket. For å avgjøre kvaliteten på treverket måtte jeg først demontere listene rundt bordplaten. (Listene var av eik og foreløbig har jeg valgt å legge dem til side dersom de skulle komme til nytte.) Deretter brukte jeg en liten stålkniv og sprettet av osb-platen som ga etter med et "svopp". Under kunne jeg se at treplankene var flisete, sprukne, og helt ubrukelige. 


Bordbeina:


Bilder: RI-MAKE

Malingen på bordbeina flasset fælt. Det var ikke umiddelbart lett å avgjøre tilstanden, men med hjelp fra vinkelsliperen kunne jeg se at treverket under malingen var tørt og fint, med unntak av noen mindre sprekker (som kan fikses med trelim) og et løst bein som trenger stabilisering.

Konklusjon: 

Bordplaten må skiftes, men beina ser ut til å være i relativt god stand. Jeg har derfor bestemt meg for å jobbe videre med bordet. (Dersom jeg hadde funnet bordet i en bruktbutikk eller på et loppemarked kunne jeg ikke undersøkt bordet like nøye. Trolig ville jeg ikke kjøpt bordet siden det var i såpass dårlig forfatning.) 
Fortsettelse følger.

-Rikke



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar