tirsdag 14. juni 2016

HANDS ON

Det er skikkelig stas å være i stand til å fikse ting selv, slipe litt her, skru litt der, male, snekre og skape noe med hendene. Tipper du er enig. Jeg drømmer om mitt eget verksted med ulike materialer, verktøy og skumle maskiner, et sted hvor jeg kan eksperimentere og utvikle ting jeg foreløpig bare har tegnet i skisseboken min. Et sted hvor jeg kan skape.


Bilder: RI-MAKE

De siste årene har jeg blitt mer og mer nysgjerrig på hvordan ting er satt sammen, hvilke prosesser som ligger bak et ferdig produkt og hvordan man oppnår størst grad av presisjon. Da jeg fikk tilbudet om å jobbe med en ekte trappesnekker over flere dager, var jeg derfor ikke vanskelig å be. For tre uker siden tok jeg turen, og du kan tro jeg koste meg der. I tre dager var jeg helt oppslukt i arbeidet med en gammel trapp som skulle skiftes ut. Jeg fikk ta del i alle prosesser som oppmålingen av den gamle trappen, til hvordan opptrinn og inntrinn beregnes og monteres sammen, hvordan trappetrinn utformes for hånd, beregning og utforming av hull til rekkverk, og ikke minst, hvordan man utnytter materialer best mulig. Det var utrolig gøy og lærerikt! Verksted = lekeplass for voksne. På samme måten som leger bør kjenne hele menneskekroppen, tenker jeg at arkitekter bør kjenne til alle prosessene og delene i et hus. Nå er jeg ett skritt nærmere. 

-Rikke




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar