søndag 24. mai 2015

DYNE RUNDT LIVET - SYRAPPORT

Her kommer den første skikkelige syrapporten så langt. Som sagt, har jeg til tider blitt angrepet av lettere panikk, rett og slett fordi deler av dette prosjektet var litt vanskeligere enn jeg først hadde tenkt, men jeg er ikke den som gir meg så lett. I dag skal jeg vise hvordan jeg har byttet ut linningen på et skjørt, med andre ord, den letteste delen av prosjektet.


"Du kan komme i HVA du vil asså! Helt seriøst! Du kan komme i dyne om du vil!" Ordene tilhørte venninnen min som skal gifte seg, en kveld vi satt og diskuterte nettopp brylluppet. Jeg tok henne på ordet jeg, for da linningen på skjøret jeg fant på feretex var utslitt og måtte byttes ut, var det nettopp et gammelt dynetrekk som gjorde nytten. Jeg VISSTE det var lurt å ta vare på det! ;) 



Fremgangsmåten:
Den opprinnelige linningen var slitt og litt for stor og måtte skiftes. Jeg spretter bestandig av knapper og slike ting som kan gjenbrukes ved en senere anledning, og dette gjorde jeg aller først. Deretter sprettet jeg løs hele linningen og benyttet denne som mal for den nye linningen.



Videre klippet jeg ut et stykke med stoff fra et lyseblått dynetrekk som tilsvarte stoffet fra den opprinnelige linningen, ca. 14 cm bred og 80 cm lang. Dette stykket strøk jeg slik at det foldet seg tre ganger. Så festet jeg dynetrekket sammen med skjørtet ved hjelp av knappenåler, rette mot rette, og sydde delene sammen på symaskinen. Her benyttet jeg stinglengde 3. Deretter brettet jeg stoffet over på den andre siden (langs bretten fra strykejernet) og festet med knappenåler på innsiden av skjørtet før jeg sydde linningen fast for hånd. 


Endene på linningen ble klippet til, brettet inn, og sydd for hånd, slik at stingene ikke vises.


Helt til sist ble de opprinnelige hvite plastknappene byttet ut mot små hemper i metall. 
Fiks ferdig dynelinning! ;)


Photos: RI-MAKE


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar