søndag 9. august 2015

DIY - LAMPESKJERMER

Det startet som et lampeskjerm-prosjekt og endte opp med full lampe-renovering. Prosjektet startet med at lampen vi arvet manglet skjermer. En fin lampe i messing fleksible armer og detaljer i tre. Messingen var flekkete og lakken flasset av på treverket. Det luktet renovering lang veg. Lampen ble demontert, messingen pusset, treverket slipt, oljet og forseglet med voks, og til slutt ble alle delene remontert. Men, la oss fokusere på lampeskjermene i denne omgang. 



Jeg ville lage skjermer som passet til lampen samtidig som de skulle "utfordre" det nostalgiske preget. Noe stramt og røft uten at kontrasten ble for stor. Løsningen ble aviser og tapetlim, god gammeldags pappmasje. Formen jeg brukte fant jeg i kjelleren for mange år siden og har blitt brukt som beskyttelse rundt stearinlys frem til nå. 

Jeg gned inn glassformen med vaselin og kledde den med plastfolie før jeg la på tynne lag med avispapir og lim. På denne måten kan man løsne skjermen fra formen til slutt. På et tidspunkt brukte jeg litt tykkere hvitt papir for å forsteke skjermen. Avslutningsvis, etter at skjermene var frigjort fra formen og hadde fått tørke godt, brukte jeg papir som lå inni joggeskoene jeg kjøpte meg tidligere i vår. Tynt fint resirkulert gråpapir, spettet med små fargepigmenter hist og her. Dette papiret brukte jeg både inni og utenpå skjermen.

På toppen av skjermen formet jeg et hull rundt et telys, slik at skjermen kan festes inn på lampearmen og monteres på innsiden ved hjelp av den delen som lyspæren monteres i. (Har denne et navn?) Nå mangler jeg bare lyspærer som ikke avgir varme, og så kan høsten komme. 






Photos: RI-MAKE

2 kommentarer: