søndag 23. august 2015

KRAKK - FØR - ETTER

For en uke det har vært, med sol og en gradestokk fra sydlige strøk!
Været fikk rett og slett bestemme hvilke prosjekter jeg skulle prioritere forrige uke, og det endte opp med mye pussing og oljing utendørs, noe denne lille krakken fra Fretex har nytt godt av. Her er den, en anelse lysere og freshere enn sist jeg viste den frem. 

Egentlig var dette et lite eksperiment. Vi har nemlig arvet et par jærstoler, som er noen av de fineste stolene jeg vet om. Det eneste som ikke er helt tommel opp, er at de er rimelig gule og slitte. Jeg tenkte derfor å pusse og olje dem med hvit gulvolje, men jeg var litt usikker på hvordan det ville komme til å se ut, så jeg trengte en prøvekanin. Som jeg gjettet var det ikke helt enkelt. Spesielt vrient var det å komme til i kriker og kroker (noe det er mye av på en jærstol), hvilket resulterte i et noe skjoldete resultat. Jeg tror egentlig bare at det er jeg som ser skavankene siden jeg vet hvor de er, men det plager meg likevel.) Jeg tror jeg må finne på noe annet med de gjærstolene. Noen som har tips?

Til informasjon pusset jeg ned krakken med et grovt og deretter fint sandpapir, (stort sett for hånd) oljet først med hvit gulvolje, deretter nøytral olje, og avsluttet med voks. Litt bedre ble den tross alt. 



Før og etter.



Photos: RI-MAKE

4 kommentarer:

  1. Så fin den ble!
    Men jeg skjønner at det er mye pirk, og med 4, 6 eller 8 stoler blir det mye jobb:)
    Spraymaling med sprøyte er en smart ting da, men vet ikke om det funker med olje? :)

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei!
      Takk for tips, det vet ikke jeg heller faktisk, men det burde man kunne finne ut! :)
      Fin dag til deg også!

      Slett
  2. Ser ingen skavanker , jeg! Har selv 6 "gule" jærstoler som jeg gjerne skulle ha gjort noe med. La oss få vite det når du finner en løsning!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hihi! Så snill du er! Jeg pønsker, og vil såklart dele det her inne om jeg skulle komme på noe lurt! :)

      Slett