fredag 13. mars 2015

FORNYELSE MED MALING

Jeg er ikke spesielt begeistret for reklame. Nettopp derfor ble jeg litt i tvil om jeg ville delta i utfordringen fra NIB denne gangen. I korte trekk lyder utfordringen: "Vakker fornyelse med lady maling." 

Jeg har ikke noe å utsette på jotun, men skal jeg være helt ærlig synes jeg denne utfordringen kunne konsentrert seg mer om maling generelt istedenfor stort fokus på merke og leverandør. Jeg har likevel valgt å sende inn mitt bidrag denne gangen fordi det oppfordres til gjenbruk hvilket jeg synes er både viktig og bra.

Over til selve bidraget. 
Denne stolen ble malt i fjor sommer, og det er ikke første gang jeg viser den frem. Den ble funnet på fretex i Ålesund med flassende, hvit maling og hadde uten tvil sett bedre dager, helt til da. Etter noen timer med sandpapir, vaskefille og tre malingstrøk ble den god som ny.





Malingstips:

1. Sørg for at du har alt du trenger før du setter i gang: 
Krukke med vann, koster, papir til rens, underlag for å hindre søl og klær du ikke er redd for. 

2. Ta deg god tid, sett på hyggelig musikk og ha en kaffekopp tilgjengelig.

3. Dersom du skal male et møbel, anbefaler jeg å vaske møbelet godt, både før og etter at overfalten har blitt pusset ned. Pass på at møbelet får tørke skikkelig, både før du pusser og før du maler. Grunning er en god ide!

4. Sørg for godt med arbeidslys og se nøye på møbelet fra ulike vinkler før du maler strøk nr to. Da unngår du å glemme enkelte steder eller at det oppstår stygge rennemerker. Spesielt nøye bør du være på strøk nr. to og tre, da det er vanskeligere å se de stedene man evt har glemt. 

5. Ikke mal hele møbelet i en omgang men del det heller opp i ulike soner. Da har du mest kontroll. La malingen tørke helt mellom hvert strøk.

6. Jeg vet at noen liker å male med rulle fordi dette gir en jevn overfalte samtidig som man sparer tid. Personlig har jeg best kontroll med en liten og en mellomstor kost med myk bust. 
( Forhør deg litt i malebutikken der du bor). Dersom du skal male store flater er rulle absolutt en god ide, og ønsker du en overflate som kosten gir, kan du uten problemer stryke over med en kost på siste strøket.

7. Vær lett på hånden, og mal heller flere tynne strøk istedenfor noen få tykke. Da er sjansen større for et jevnt og fint resultat.

8. Øvelse gjør mester, lykke til!



Photo's: RI-MAKE

3 kommentarer:

  1. Wow! Så flott stolen ble! Hvorfor i all verden har jeg ikke vært inne på bloggen din ørten ganger tidligere? Så gøy når man kan komme over nye og herlige blogger, som brenner for det samme som en selv - gjenbruk og interiør med sjel og en annerledes touch. Så kreativ du er til å finne fine DIY-prosjekter. Har lagt deg til på min egen blogg og gleder meg til hvert et innlegg fra deg fremover. Her males og pusses det opp møbler titt og ofte. Nå om dagen går jeg rundt og kikker etter en kliss lik stol som dette. Jommen meg har jeg lyst å male den i en knæsj-orange utgave av årets farge. Påvirkelig som jeg er… Hadde jeg vært lur hadde jeg gått for en mer nøytral gråfarge, som din. Om et år kommer jeg nemlig garanter til å male om. Igjen! Hehe….. God helg til deg! Hilsen fra Beate

    SvarSlett
  2. Enig forresten, i innspillet ditt om at utfordrigen burde ha fokusert på maling generelt, fremfor spesifikk merke og type...

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei, Beate!
      Aller først, tusen, tusen takk for veldig hyggelige ord! Slikt setter jeg stor pris på! Veldig kjekt når nye lesere dukker opp og lar seg innspirere og engasjere! Jeg må samtidig få si at jeg liker bloggen din svært godt! (Gikk inn på den nå, hehe.) Jeg har ikke vært der inne før nå, men jeg vil helt klart fortsette å besøke deg! lekre bilder og estetikk helt etter min bok! :) Knæsj-orange er en helt fantatstisk farge om du spør meg, i små doser om jeg får si det, og så er det jo så kjekt med maling, for da kan du bare maler over når du blir lei! Jeg ønsker deg hjertelig velkommen her inne! Klem Rikke :)

      Slett