søndag 22. mars 2015

SY OM - SKJØRT

Som jeg skrev like over nyttår, har jeg planlakt å sy om en del klær fremover. Mange av plaggene har jeg hatt lenge. Det er klær fra ulike loppemarkeder og bruktbutikker fra hele landet, og enkelte andre land. Ofte faller jeg for et mønster, en farge eller en stoffkvalitet og materialer som ull, silke, skinn og bomull er klare favoritter. 

Dette skjørtet var en bukse jeg fant på fretex i Lillehammer. Jeg falt for den knallgrønne fargen, snittet (høy på livet med legg) og stoffet som er i en flott ullkvalitet. 

Buksa satt som et skudd, men den ble litt vel mye. Så ut som jeg hadde fått meg deltidsjobb på kiwi!


Jeg har sydd om klær siden jeg var ganske ung. Min første symaskin kjøpte jeg for pengene jeg fikk til konfirmasjonen min, hvilket er 14 år siden og før det kan man trygt si at mamma sin symaskin fikk gjennomgå. 
Jeg har altså rukket å gjøre en del tabber. Heldigvis kan man lære av sine feil og bli flinkere. Selv om jeg er langt i fra proff på dette feltet tenkte jeg likevel å dele noen av tabbene og derav tipsene jeg har samlet med meg på vegen.



Tabbene bunner ofte i at jeg er utolmodig av natur. Helst vil jeg ha et fint resulatat sånn "knips", men det er bare å innse at slik er ikke verden. Bruk litt tid på å studere stoffet og sømmene. Hvor kan man sprette opp og hva kan bevares slik det er? Lurt å tenke over. 

I dette tilfellet brukte jeg et skjørt som sitter fint til mal. Det vil si at jeg la det oppå den grønne buksa og fant en lengde jeg var kjent med før jeg klippet i stoffet. Det er likevel lurt å klippe litt lenger ned på stoffet en hva du først tenker, så har du litt margin. Bedre å klippe litt etter litt, enn for mye ved første klipp. Klok av skade der altså.

Ellers er nåler, strykejern, og speil din beste venn. Legg opp med nåler, prøv foran speilet, sy, stryk, prøv foran speilet igjen, og juster etterpå. Vent helt til det siste med å klippe langs sømmene. Når du først har klippet er det for sent. 
Ellers er det bare å prøve seg litt frem. Gøy er det i alle fall, spesielt når resultatet blir bra og du har et plagg som ingen andre har makent til. Lykke til!


Photo's: RI-MAKE

2 kommentarer:

  1. Så fint det ble og så flink du er! :) Begynte i går med å legge opp noen gardiner og tenkte at dette var gjort på en times tid. Brukte halve dagen og er fortsatt ikke ferdig, haha. Ha en fin uke. :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Haha! Ler!! Ja, tenk at det tar alltid lenger tid enn hva man tror! Kjekt med nye gardiner da! Ønsker deg lykke til videre med å legge dem opp :)

      Slett